عملیات خرید بلیط در وب‌سایت فعالان گردشگری خاتم مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد می‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد.

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ی پرواز است وفعالان گردشگری خاتم  مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

هنگام ثبت‌نام و رزرو بلیط، اطلاعات اساسی مسافر همچون نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، باید به صورت صحیح وارد گردد. بطور مثال نام مسافر باید به صورت صحیح با حروف انگلیسی وارد شود. امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید نهایی بلیط وجود نداشته و شرکت فعالان گردشگری خاتم ، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده‌اند بر عهده ندارد و برای اصلاح اطلاعات، مسافر می‌بایست بلیط را کنسل و مجدداً خریداری کند.

اعلام تغییرات پرواز و یا نهایی شدن سفارش در پرواز های داخلی از طریق اس ام اس و در پروازهای خارجی از طریق ایمیل و اس ام اس و بنا به ضرورت از طریق تلگرام به مسافر اعلام می شود لذا ورود تلفن معتبر و در دسترس الزامی است و در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن پیام ها به عهده مسافر است.

لطفا پس از اتمام فرآیند خرید به دانلود بلیت ، ارسال اس ام اس و گرفتن ایمیل توجه نمایید و پیش از اطمینان از صدور بلیط از خرید مجدد جلوگیری نمایید .

بلیط خریداری شده، متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم وارد شده است و غیر قابل انتقال به غیر می‌باشد. در صورت عدم تطابق نام مسافر در بلیط و کارت شناسایی، مسافر در فرودگاه پذیرش نخواهد شد.

طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می شود که بین ۱۰ روز تا دو سال، سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می شود که بین دو تا دوازده سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری، بیش از دوازده سال سن دارند. خریدار با علم به قوانین مذکور اقدام به خرید بلیط می نماید. بدیهی است در صورت عدم دقت خریدار و اشتباه وارد نمودن رده‌ی سنی و تاریخ تولد، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت به عمل خواهد آمد.

بلیط نوزاد یا کودک را به هیچ وجه نمی‌توان به تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال به صورت آنلاین خریداری نمود.

لازم به ذکر است که در بلیط‌های نرخ سیستمی (بلیط های سیستمی به بلیط هایی اطلاق می گردد که تابع قانون هواپیمایی کشوری و با نرخ های شناور به فروش می رسد)، قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری ( بلیط چارتر به بلیطی اطلاق می گردد که نرخ های آن توسط آژانس های چارتر کننده تعیین میشود و استرداد آن تابع قوانین سازمان هواپیمایی کشوری نمی باشد)، قیمت بلیط کودک با بزرگسال برابر است.

نوع هواپیما بر اساس اعلام ایرلاین‌ها و چارترکنندگان در هنگام خرید و بلیط صادر شده مشخص می باشد. هر نوع تغییر در نوع هواپیما بر عهدۀ شرکت هواپیمایی برگزارکنندۀ پرواز است و شرکت فعالان گردشگری خاتم در این مورد مسئولیتی ندارد.

هنگام مراجعه به فرودگاه، در پروازهای چارتر ارائه‌ی یک نسخه‌ی چاپ شده از بلیط و در پروازهای سیستمی، ارائه‌ی شماره‌ی بلیط به همراه مدرک معتبر شناسایی ( کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.

خریدار حق تغییر قیمت بلیط، و تغییر در مفاد بلیط صادر شده به هر نحو و عنوان را نخواهد داشت.

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد ایرلاین برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، آنمی شدید،دوران نقاهت بعد عمل جراحی، دیابت ملیتوس کنترل نشده، کسانی که دیالیز می‌شوند یا کسانی که از داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی استفاده می‌نمایند و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که همراه داشتن نامه مربوط جهت انجام پرواز کافی نبوده و ایرلاین در صورت تشخیص خطرناک بودن سفر برای افراد ذکر شده یا دیگر مسافران مجاز به ممانعت از پرواز این دسته از مسافران می باشد و کنسلی بلیط در چنین شرایطی مطابق با قوانین اولیه بلیط صورت خواهد پذیرفت و شرکت فعالان گردشگری خاتم در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.مسافران، داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر به همراه داشته باشند.

استفاده از خدمات خاص شامل ویلچر، ماسک اکسیژن در حین پرواز، نیازمند اطلاع رسانی و هماهنگی با ایرلاین دارد. در صورت نیاز به دریافت خدمات خاص می بایست قبل از خرید پرواز مورد نظر خود با پشتیبانی وب سایت شرکت فعالان گردشگری خاتم جهت بررسی امکان ارایه اینگونه خدمات توسط ایرلاین تماس حاصل فرمایید.

توجه داشته باشید که هواپیمایی‌های پارس ایر و پویا ایر خدمات ویلچری ارائه نمی‌کنند.

حضور مسافر در پرواز های داخلی حداقل یک ساعت قبل از زمان پرواز و در پرواز های خارجی حداقل 3 ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال پرواز به همراه مدارک مورد نیاز الزامی است.

  • عملیات خرید بلیط در وب‌سایت فعالان گردشگری خاتم مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد می‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد.
  • برای پروازهای داخلی باید حداقل یک ساعت و نیم قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال حاضر شوید.
  • پروازهای چارتری در مقایسه با پروازهای سیسـتمی ممکن است تغییرات بیش‌تری داشته و حتی کنسل شوند.در موارد کنسلی، شرکت فعالان گردشگری خاتم  تمام تلاش خودرا جهت پیگیری فراهم کردن پرواز جایگزین از سمت تامین کننده خواهد کرد،چنانچه امکان ارائه پرواز جایگزین وجود نداشته باشد، مبلغ بلیت کنسل شده به صورت کامل عودت داده خواهد شد .
  • اگر در جدول درصد جریمه‌های استرداد یک بلیط، جریمه 100درصدی می‌بینید، یعنی امکان استرداد برای این بلیط به‌خصوص، وجود ندارد و در صورت استرداد این بلیط، تمام مبلغ بلیط به عنوان جریمه استرداد درنظر گرفته می‌شود.
  • اگر پرواز چارتری شما کنسل شود و از طرف آژانس، بلیط جایگزین برای شما درنظر گرفته نشود، مبلغ بلیط به‌طور کامل به شما برمی‌گردد و نیازی به ثبت استرداد از سمت شما در ‌وب‌سایت شرکت فعالان گردشگری خاتم نیست.
  • اگر بلیط پرواز چارتری شما کنسل شود یا بیشتر از ۲ ساعت تاخیر داشته باشد، این تغییرات از طریق پیامک به اطلاع شما می‌رسد. اگر پیامک تاییدتان را در جواب پیامک اطلاع‌رسانی نفرستید، استرداد بلیط فقط با ارسال بلیط مهرشده امکان‌پذیر خواهد بود.
  • قیمت بلیط چارتر برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال، برابر با قیمت بلیط بزرگسال است.

خعملیات خرید بلیط در وب‌سایت فعالان گردشگری خاتم مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد می‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد.

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تاخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، به‌عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز است. 

هنگام ثبت نام و خرید بلیط، حواستان باشد که مشخصات خودتان و مسافران دیگر را مثل نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر، به‌درستی وارد کنید. مثلا نام مسافر باید به‌صورت صحیح با حروف انگلیسی وارد شود. از آنجایی که امکان اصلاح نام مسافر بعد از خرید نهایی بلیط وجود ندارد، برای اصلاح اطلاعات باید بلیط قبلی را کنسل و مجددا بلیط بخرید.فعالان گردشگری خاتم هیچ مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به‌اشتباه وارد شده‌اند، ندارد.

اعلام تغییرات پرواز و یا نهایی‌شدن بلیط سفر فقط از طریق پیامک انجام می‌شود، بنابراین از درستی شماره‌تلفنی که ثبت کرده‌اید، مطمئن شوید. اگر شماره را به اشتباه ثبت کرده باشید، پیامک‌های اطلاع‌رسانی به دست شما نمی‌رسد؛ در این صورت مسئولیت نرسیدن پیام‌ها، به‌عهده شماست.

بلیط خریداری‌شده متعلق به مسافری است که مشخصاتش در ‌وب‌سایت یا هنگام خرید وارد شده است؛ بنابراین نمی‌توانید بلیط را برای سفر به شخص دیگری بدهید. اگر مشخصات مسافر نوشته‌شده در بلیط با کارت شناسایی مسافر در فرودگاه یکی نباشد، پذیرش مسافر انجام نخواهد شد.

طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می‌شود که بین 10 روز تا 2 سال سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می‌شود که بین 2 تا 12 سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری گفته می‌شود که بیشتر از 12 سال سن داشته باشد. فرض بر این است که خریدار با دانستن این قانون، بلیط خود را خریده است؛ بنابراین در صورت بی‌دقتی خریدار بلیط و اشتباه واردکردن رده سنی و تاریخ تولد، از سوارشدن مسافر به هواپیما جلوگیری می‌شود (بلیت برای نوزاد زیر 10 روز صادر نمی شود).

بلیط نوزاد یا کودک را به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید به‌تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال به‌صورت آنلاین بخرید.

در بلیط‌های سیستمی قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری قیمت بلیط کودک با بزرگسال، یکسان محاسبه می‌شود.

هنگام خرید می‌توانید نوع هواپیما را که براساس اعلام هواپیمایی‌ها مشخص شده، ببینید. هر تغییری در نوع هواپیما به‌عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز است و فعالان گردشگری خاتم مسئولیتی در این خصوص ندارد.

در پروازهای چارتری، هنگام مراجعه به فرودگاه، ارائه یک نسخه چاپ شده از بلیط و در پروازهای سیستمی و ارائه شماره بلیط به همراه مدرک معتبر شناسایی (کارت ملی، شناسنامه یا پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.

خریدار حق تغییر قیمت بلیط و تغییر در مشخصات بلیط صادرشده را به‌هیچ‌وجه ندارد.

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد هواپیمایی برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های تنفسی، صرع، آنمی شدید، دوران نقاهت بعد عمل جراحی، دیابت ملیتوس کنترل‌نشده، بیماران دیالیزی، کسانی که از داروهای ضعیف‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و به‌طور کلی کسانی که منع سفر هوایی دارند، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری است.

به‌همراه داشتن نامه مربوط برای انجام پرواز کافی نیست و هواپیمایی می‌تواند در صورت تشخیص خطرناک‌بودن سفر برای این افراد یا مسافران دیگر، از پرواز این افراد جلوگیری کند. استرداد (کنسلی) بلیط در چنین شرایطی از قوانین اولیه بلیط پیروی می‌کند و فعالان گردشگری خاتم دراین‌باره هیچ مسئولیتی ندارد. مسافران باید داروهای موردنیازشان را در سفر (داخل کابین) به همراه داشته باشند.

در خواست کنسلی بلیط های سیستمی از طرف مسافر، مطابق قوانین هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ی کنسلی می‌شود. مقدار این جریمه طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و قوانین ایرلاین متفاوت است (جدول درصد جریمه از اینجا قابل مشاهده است) پس از درخواست استرداد توسط مسافر، مبلغ جریمه کنسلی و مبلغ کارمزد انتقال وجه از قیمت بلیط کسر شده و باقیمانده مبلغ، به‌طور آنلاین به حساب مسافر برمی‌گردد. این مسئله در مورد پروازهای غیر قابل استرداد صادق نیست. مدت زمان بازگشت وجه، تابع مقررات بین بانکی (حداکثر تا ۷۲ ساعت کاری) است.

در صورت ابطال یا تاخیر بیش از دو ساعتِ پرواز بلیط خریداری شده شامل جریمه‌ی کنسلی نمی گردد و مسافر ملزم است در قسمت استرداداد های وب سایت گزینه "لغو پرواز توسط ایرلاین" و یا "تاخیر و تعجیل پرواز بیش از دو ساعت" را انتخاب نماید.

در صورت ابطال پرواز و یا تاخیر بیش از دو ساعت که سبب انصراف مسافر از پرواز گردد، ارائه‌ی بلیط/رسید مهر شده توسط ایستگاه مبدا، به منظور هرگونه پیگیری و استرداد بدون جریمه‌ الزامی است.

در صورتی که مسافر قصد خرید بلیط در 2 پرواز متوالی را دارد می بایست هنگام خرید حداقل ۳ ساعت بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم فاصله باشد. در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن به پرواز دوم برعهده مسافر می باشد و شرکت فعالان گردشگری خاتم  هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت و جریمه کنسل شدن بلیط دوم به عهده مسافر است.

ایرلاین پویا تنها در صورتی که هر دو لگ پویا باشد و فاصله بین پرواز 24 ساعت باشد استرداد لگ دوم را بدون جریمه انجام میدهد.

در حال حاضر ایرلاین ماهان و قشم ایر برای مسافرانی که به دلیل پزشکی نمیتوانند از پرواز استفاده کنند و قبل از پرواز با ایرلاین هماهنگی لازم را انجام نداده اند و از پزشک معتمد ایرلاین تایید انجام پرواز نگرفته اند حتی با بلیط مهر شده استرداد بدون جریمه انجام نمیدهند.

اصلاح استرداد بلیط هواپیمایی وارش در صورت نیاز از قبیل تاخیر بیش از دو ساعت پرواز که موجب انصراف مسافر از پرواز شده است تا 7 روز کاری امکان پذیر است.

بلیط مسافرین پرواز کارون، زاگرس، معراج و تابان پس از پذیرش و دریافت کارت پرواز(در صورت عدم استفاده از پرواز) غیر قابل استرداد می باشد.

استرداد بدون جریمه پرواز های رفت و برگشت و کانکشنی ایرلاین ساها در صورتی که حداکثر فاصله بین پروازها 48 ساعت باشد در صورت ثبت استرداد قبل از انجام پرواز امکان پذیر است.حداقل زمان بین دو پرواز نیز اگر هر دو طرف ایرلاین ساها باشد باشند از زمان فرود پرواز اول تا بلند شدن پرواز بعدی 2 ساعت واگر یکی از ایرلاین ها ساها و ایرلاین دیگه غیر از ساها باشند این تایم 3 ساعت است.

طبق بخشنامه هواپیمایی کشوری به شماره 1338/300-41، در صورتی که استرداد شما «به دلایل شخصی» باشد، مالیات (به مبلغ 3 هزار تومان) غیرقابل‌استرداد خواهد بود.

قوانین کنسلی بلیط رفت و برگشت داخلی

طبق قوانین 14 جانبه میان ایرلاین ها و بر اساس قوانین داخلی هر ایرلاین ،در صورتیکه بلیط پرواز به صورت رفت و برگشت خریداری گردد و یک مسیر پروازی توسط ایرلاین لغو شود و یا تاخیر و تعجیل بیش از دو ساعت داشته باشد و مسافر از پرواز انصراف دهد قوانین زیر برای کنسل کردن مسیر دیگر پرواز برقرار است.